Kunnen katten geesten zien?

Ik ben gek op katten. Vooral op mijn eigen. Vooral op Hans. Maar Hans loenst een beetje en ik vind loensen een beetje moeilijk. Hans kijkt naar wat ik doe, volgt mij met zijn ogen en kijkt vaak naar z’n zus.

En ook vaak in mijn ogen, maar soms heb ik het idee dat hij helemaal niet kijkt, omdat hij scheel is. Niet erg, maar een beetje erg. Het maakt hem wel weer aandoenlijk.

Laatst was het weer zo ver. Ik zat een boek te lezen en Hans lag te slapen op de stoel. Zoals een moeder naar haar kind kijkt, keek ik naar Hans. Hij lag lekker te slapen. Opeens keek hij op, met zijn ogen nog dicht, dus letterlijk ‘keek’ hij niet op, want je ziet niets met je ogen dicht, maar hij deed zijn hoofd omhoog. Duffig. Daarna keek hij mij aan, wel met zijn ogen open. Heel schattig, er was contact.

En toen opeens draaide hij verschrikt zijn hoofd op, Hans heeft best een angstige persoonlijkheid. Minuten lang keek hij geschrokken naar de muur. Ik las mijn boek.

Hij doet dat vaker. Naar dingen kijken, naar de muur, naar de stoel, naar de deur, naar een kaars, naar mijn bord met pasta (en heerlijke zalm). WAT IS ER TOCH TE ZIEN. Ik word er soms zo gefrustreerd van. Zien zij dingen? Ziet Hans iets wat er niet is?

Kunnen katten geesten zien?

Is dat het? Heb ik hier in mijn huis een geest rond… dwalen (zweven?) en merk ik dat niet, omdat ik ook geen hele hoge tonen hoor, ik de straling van de geest niet kan ontvangen? En mijn katten wel?

Ik heb het Hans gevraagd, maar hij wil er niet over praten. Dat maakt mijn onderzoek wat trager en lastiger. Het gaat mij er niet om of er geesten zijn ja of nee, kan HANS ze zien? En zo ja, moet ik daar iets mee? Is het zielig voor hem? Hij zegt er niets over en eet zijn brokjes, dus het zal wel goed zijn.

Wat ik wel vervelend vind, is dat als Hans ineens naar de muur holt, kijkt of staart, en ik niet rustig mijn boek meer kan lezen, omdat het mij zo bezighoudt met wat daar nu is. Ik zie he-le-maal niets! Geen schaduw zelfs, de kaarsen gaan niet flikkeren en ik voel ook geen wind.

Ik geloof niet in geesten. Maar misschien Hans wel. Het kan ook met zijn loensheid te maken hebben, of een hint naar schizofrenie.

Geef een reactie

