Eerste herinnering

Zondag. Elke week opnieuw. Het was maar afwachten of er nog meer familie zou komen opdagen.

Oma had al koffie gezet en een glaasje appelsap voor mij ingeschonken.

Ik had het al gezien. Ze stonden op het bureau te glimmen. Ze keken mij aan met hun priemende oogjes. Drie stuks. Twee grote en een kleinere.

Iedereen zei gedag tegen elkaar. We waren niet de eersten. Mijn tante, oom, neef en nicht zaten al op de bank met een half leeg kopje koffie.

Ik nam plaats in een rieten stoel die altijd heerlijk kraakte als ik erin ging zitten. Stiekem bewoog ik met mijn billen zodat het gekraak niet zou stoppen als ik eenmaal zat. Met mijn nagels ging ik over de leuning.

Ik hield ze goed in de gaten, de glimmende drie op het bureau. Ik zag dat mijn neef ze ook al had gezien. Hij keek van het bureau naar mij, en van mij weer naar het bureau. We maakten oogcontact en lachten naar elkaar.

Alleen de tafel stond tussen ons in. Een lichte tafel van hout, hij was bijna geel. De tafel kwam tot mijn schenen, dus ik kon makkelijk er over heen om hem van mijn neef te pakken. Hij had mijn chocolade paashaas gepakt en had er nu twee. Het was niet eerlijk, hij was van mij!

Ik kon wel huilen, janken, schreeuwen, stampen en om mij heen slaan. Mijn neef had mijn haas. Hij was van mij. Het voelde alsof niemand in de ruimte aanwezig was, behalve mijn neef van twee koppen groter dan ik, en de chocolade paashaas natuurlijk, die stond in het middelpunt van de aanwezigheid.

Mijn neef lachte spottend. Ik wist dat het een grap van hem was, maar ik vond het op geen enkele manier leuk. De tranen stroomden langs mijn wangen en ik kon niet begrijpen waarom hij zo gemeen was. „Remco!”, klonk er ineens vanuit het duister.

Onder de eettafel zat ik met mijn knieën opgetrokken. Ik hield de benen, die langs de tafel kwamen, goed in de gaten. Eindelijk was ik herenigd met Haas, niemand pakte hem nog van mij af.

Geef een reactie

