I am DYING

„Hebben jullie ook magere melk?”
„Nee, alleen volle melk en soja.”
„Halfvolle?”
„Nee, alleen volle en soja.”
De Amerikaanse vrouw vond het blijkbaar niet kunnen, want met een boze blik weigerde ze een cappuccino met volle melk te drinken.
„In een americano zit enkel espresso en heet water, dus wellicht kunt u…”
„Nee, doe dan maar een cappuccino. Welke maten hebben jullie?”
Haar zoon stond naast haar. Het was duidelijk dat hij het gewend was, maar het leek niet alsof hij zich schaamde voor zijn moeder.
„Klein”, Lenne hield de meeneembeker omhoog, „En groot.”
„Doe maar een kleine en een middelmaat. Maar ik wil hem graag wat sterker. Ik drink mijn koffie sterk.”
„Ik kan er een extra shot espresso in doen?”
„Ja, doe dat maar.”
„We hebben alleen klein”, Lenne hier de meeneembeker omhoog, „En groot.”
„Oh, nou doe dan maar twee kleine. En dan een extra sterk.”
Ze liep naar de wc en de zoon rekende af. Lenne wilde duizend dingen aan de jongen vragen, maar ze kreeg geen woord uit haar mond.

„Wilt u nog suiker?”
„Ja ja.” Drinken Amerikanen suiker in hun koffie? Ze willen in ieder geval geen volle melk. Misschien is het idee van vet in je melk beangstigend en geeft het een fijn gevoel om melk met weinig vet te drinken, maar vinden ze suiker geen probleem.
De Amerikaanse vrouw gooide twee zakjes suiker in de kleine cappuccino met een extra shot en begon te roeren en hield de kleur goed in de gaten. Ze gooide de zakjes van zich af en nam een slok. Als een dramatische godin trok ze een gezicht alsof ze flauw ging vallen.
„Nee, nee het is echt veel te sterk. Oh, ik ga dood!”
Lenne moest twee lange seconde nadenken over wat ze net zag en hoorde. „Je gaat dood?” Vluchtig keek ze naar de zoon. Maar hij keek normaal, alsof zijn moeder niets opmerkelijks zei.
„Ja, ja oh, ik ga dood. Haal er asjeblieft wat uit en doe er wat melk bij. Oh, mijn koffie moet perfect zijn. Ik drink mijn koffie alleen perfect.”
Lenne keek met een schuin oog naar Gerben die van een afstandje het hele tafereel bekeek. Snel keek Lenne weer weg en richtte zich geconcentreerd op de meeneembeker. Ze moest zichzelf in bedwang houden om of niet in lachen uit te barsten of een golf van walging over de vrouw verbaal heen te spugen.
„Een klein beetje eruit hoor.” Lenne had nog niet eens een druppel in de gootsteen laten vallen of de vrouw begon al te sputteren. „Ja, ja dat is genoeg!”
„Zo, en dan doe ik er nu een beetje volle melk bij.” Lenne vond het jammer dat de vrouw haar opmerking niet hoorde.
De Amerikaanse vrouw roerde weer en nam een slok.
„Hm ok.”
En ze liep weg en liet Lenne achter met een bar vol lege suikerzakjes en drie vieze roerstaafjes.
„Typisch”, mompelde Gerben.

Even later kwam haar zoon weer binnen. „Heb je nog twee deksels voor mij?”
Lenne knikte en gaf ze aan hem. Hij bedankte niet en liep naar buiten.
„En mijn stereotypische gedachten over Amerikanen worden maar weer eens bevestigd.”

Een gedachte over “I am DYING

Geef een reactie

