Oranje meeneemkoffie

“Schrijf anders een stuk over Koninginnedag!”, zeiden ze tegen mij. Alsof ik daar echt iets over te melden heb.

Het is niet dat ik anti-koningshuis ben, maar ik ben ook niet pro. Het is leuk dat het er is, maar verandering hoeft niet. Als we een republiek waren, ook best.
Ja, dat is lekker makkelijk.

De Koningin, en straks De Koning, neemt wel al die publiciteitsrotzooi weg van de premier. Dat lijkt mij wel prettig voor hem. Kan Rutte, voor zolang hij er nog zit, zich richten op de politiek.

Koninginnedag. Ik moet dan enkel denken aan kleedjes, oranje en schreeuwende, te vrolijke kinderen. En nu de laatste paar jaren aan drukte bij de meeneemkoffie. Al vind ik Koninginnedag eerder een dag voor alcohol. Lekker aangeschoten op een stoeltje in de zon, soms eens “Kijk je uit voor de auto’s?” En “Nee, je mag Miep helemaal niet nat gooien met waterballonen!” roepen naar de kinderen al let je helemaal niet op hen. Trouwens, waterballonen… Of is dat te veel van vroeger? Volgens mij zitten die kinderen nu enkel te whatsappen de hele dag door, thuis, op de bank. Niets kleedjesmarkt.

Hoe zit het eigenlijk, die troonwisseling is er die dag. Moet het hele volk dan met schermen in de stad dat volgen en juichen tegelijk? Of hebben ze een uurtje ook ingepland van onze kleedjesmarkt? Waarschijnlijk zit Het Volk gewoon voor de televisie met dampende anijsmelk op tafel.

Traditiegetrouw, noem ik dat.
Hoe durven ze kleedjesmarkt af te pakken.
En de meeneemkoffie’s.

Kom maar koffie halen bij ons, de espresso staat vanaf 8u goed en ‘oranje’ komt er bij ons niet in.

Een gedachte over “Oranje meeneemkoffie

Geef een reactie

