Het wordt snel sneu

“Afgelopen zomer heb ik een tattoo laten zetten. ‘Bliuw by dysels’ staat er. Blijf bij jezelf in het Fries. Ik dacht deze tattoo nodig te zullen hebben bij iedere volgende keuze die ik zou tegenkomen in het leven – ze kunnen variëren van keuzes in de liefde tot keuzes bij de verschillende chipszakken in de supermarkt. Ik zou bij iedere keuze die ik zou moeten maken naar mijn tattoo kijken en mezelf afvragen: wat wil ik zelf? Van welke keuze word ik het meest blij?

En het is inmiddels al een paar keer voorgekomen dat ik me in een nieuwe omgeving bevond, of een keuze moest maken en dat ik dacht: ohja. Doe maar gewoon, Yke.

Ik denk dat we allemaal, vaker dan we zelf denken, bezig zijn met dingen die eigenlijk niet bij ons passen. Dat we keuzes maken en dingen zeggen omdat we denken dat we er beter door zullen lijken. Ik deed dat ook: dan zei ik ook dat muziek maken mijn allergrootste hobby was, dat ik dacht niet te kunnen leven zonder muziek. Terwijl ik het eigenlijk veel liever met een Glamour en een kop thee op de bank zat. Maar ik dacht dat mensen mij leuker zouden vinden als ze dat niet wisten.

Ik ben er mee opgehouden. Omdat bleek dat ik op het podium niet het geluid uit het keyboard kreeg dat je zou verwachten van iemand die zegt dat ze dag en nacht bezig is met muziek, maar ook omdat ik het niet waard vond. Al die moeite om mensen en mezelf te overtuigen van iets wat ik niet was, het leverde beroerd weinig op.

Hoe vaak zie je ze niet? Meisjes van 16 die graag willen laten zien dat ze een verfijnde kledingsmaak hebben, met uitgebreide uitleg over de nieuwe pasteltinten. Jongens in de tram die graag uitstralen dat ze student zijn. Het wordt al snel een beetje sneu. Die jongen van vroeger, van wie iedereen dacht dat hij een beroemde zanger zou worden, hij woont nu, vijf jaar later, nog steeds bij zijn ouders, wachtend op zijn doorbraak. Dat meisje dat ooit hoopte een bekende sportster te worden, ze heeft inmiddels al jaren lang last van een blessure.

Daarom heb ik besloten om niet te veel verwachtingen te scheppen. Als ik ’s avonds een cd van Nina
Simone opzet, doe ik dat niet om te laten horen dat ik veel van jazzmuziek afweet, maar omdat ik zin heb om naar die cd te luisteren. En als ik ervoor kies om twee zakjes suiker door mijn cappuccino te roeren, weet ik dat dat niet professioneel staat, maar doe ik dat toch. Omdat ik dat lekker vind.”

– Yke Koopmans

Geef een reactie

