Ik werk in de horeca

Ik werk in de horeca. Klinkt nogal stom. Dat is het ook. Werken in de horeca is het stomste dat er is. Echt waar.

Vervelende klanten, weinig fooi, weinig salaris, vervelende collega’s, bazen die voor de grap de grote glazen jus d’orange extra vol maken, vaste gasten die iedere week komen en dan ineens overslaan, waardoor mijn hele ritme door de war gaat. Toch is het ieder weekend weer een genot om te werken.

De klanten, daar raak ik niet op uitgekeken. Ik verbaas mij er ieder weekend weer over. Hoe dom ze zijn. Hoe intrigerend de mens toch weer in elkaar steekt. Logisch nadenken is niet meer van deze tijd.

Nooit tevreden, altijd iets beters willend. Terwijl wij ons best doen, krijgen wij een zweepslag. Met onze cappuccino in de handen, pratend over hoe zwaar we het hebbend, kijken de klanten naar ons omdat ze een keuze hebben gemaakt. Ze weten dat ze de tosti willen.

Welke bagel wilt u daar bij?
Bagel? Ik wil de tosti!
Meneer, wij hebben bagels, dat is onze specialiteit.
Oh, doe dan maar een cola. Kabouter Wesley
Nee, cola en pizza hebben we niet, we hebben geen koolzuurhoudende frisdranken, staat ook groot op het bord.
Dan eh, kraanwater.

Genietend kijk ik dan rond, naar de mensen die het wél fatsoenlijk doen. Want begrijp mij niet verkeerd, als je het net-niet doet zoals hoort of de sociale-regels niet naleeft, dan ben je leuk in mijn ogen. Er is een breuk in de doorsnee lijn.

Maar horeca. Dan bedenk ik mij hoe de klanten (eigenlijk heten ze gasten, maar ja, hè, gasten is weer zo alsof je ze uitgenodigd hebt) ons zien. Hebben zij door dat ik hen in de gaten houd. Vast niet, maar diegenen die dat niet door hebben, zijn meestal ook niet de mensen die ik in de gaten houd.

En zij zijn stom.

7 gedachtes over “Ik werk in de horeca

  1. Hahaha heerlijk. Ik werk ook bij een Bagels&Beans, maar ik hoef bijna nooit bediening te doen, dus als het een keer moet weet ik me nog wel een beetje netjes te gedragen en alle praatjes die we op de heuse bedieningstraining hebben gehad op te sommen.

    “Ik wil een cola, graag.”
    “Meneer, we hebben hier geen frisdranken, alleen een biologische ijsthee. Verder hebben we ook ijskoffie, verse sapjes, zoals…”
    “:D”
    “…”
    “Dat weet ik, het was een grapje.”

    Toen ben ik zonder iets te zeggen weggelopen en een collega naar die tafel gestuurd. Doei :’) Ook altijd leuk als ze blijven zitten na sluitingstijd en je aardig moet blijven omdat gastvrijheid zo belangrijk is binnen het bedrijf! Of dit:

    “Ik wil graag de beenham.”
    “Goed, en op welke bagel wilt u die?”
    “De beenham.”
    “Ja, maar op welke bagel?”
    “BEEN-HAM!!!”

    Zo kan ik nog wel doorgaan, maar ik houd maar op. Ik moet mijn 4 jaar Bagels&Beans ervaring misschien zelf ook maar eens in een blogpost gaan verwerken :’)

    • Hahaha! Ja precies!

      “Ik wil graag de Zalm”
      *legt menukaartje resoluut weg*
      “Oke en welke bagel?”
      “Oh ja”
      *Pakt menukaartje*
      “Hm sesam!”
      *legt resoluut weer weg*
      -ondertussen grinnik ik al-
      “En de Creamcheese?”
      Gedachten: -Godverdomme!-

      • “Oh, moet ik dat ook nog kiezen?!”
        -kwartier verder-
        “Laat ik dan maar gewoon uit pure ballorigheid de creamcheese kiezen die er het minst bij past: walnoot en honing.”

        Echt what the fuck doe normaal!

        Ik vind het ook altijd leuk als ze om maanzaad bagels vragen. Die teleurgestelde koppies als ik dan zeg dat we die “helaas” niet hebben. Ghihihihi!

      • Walnoot Honing past bijna nergens bij. Net als de alles-bagel.

        Maar ja. Sommige mensen weten zelf precies wat ze willen en wie ben ik om dat genot te veranderen.

  2. “..Eigenlijk heten ze gasten, maar ja, hè, gasten is weer zo alsof je ze uitgenodigd hebt” – Heerlijk. Ik deel in je ergenis. Moet maar gauw een keertje langskomen.

Geef een reactie

