Onder de mensen

Het is niet dat ik niet graag onder de mensen kom. Nee. Ik houd eigenlijk wel van ‘onder de mensen’.

Zo kan ik rustig een paar uur bij de McDonald’s zitten met een koffie. De McDonald’s. Wat een restaurant, wat je daar allemaal ziet. Ik zit er rustig in een hoekje, slokje koffie. En observeren. De mensen van top tot teen bekijken en volgen. Gesprekken afluisteren, personeel bekijken en vooroordelen bevestigen. Een paar uur genieten.

Of in de trein, de bus. Openbaar vervoer is niet zo erg. Mensen kijken, wat een bezigheid. Waar willen ze heen? Waar moeten ze heen? Hebben ze deze kleding bewust aangetrokken, letten ze op ieder detail?

Hij, hij heeft zijn iPhone enkel in zijn handen zodat het lijkt alsof hij iets te doen heeft. Hij heeft gewoon het beginscherm voor, zonder iets te doen.

Zij, zij heeft al vier keer haar hand door haar haar gehaald. Het zit wel goed.

Wenkbrauwen epileren op het perron, het kan bij dat soort mensen. Mannetjes met koffers. Op naar hun werk. De Privé lezen. Kijken naar het meisje tegenover je. Hard praten over hoe geweldig je bent.

Ik zit dan te glunderen en krijg inspiratie voor mijn boek. Want je kan van en uit ieder mens wel een fragment plukken dat relevant is voor je verhaal. Ook al verander je het helemaal.

3 gedachtes over “Onder de mensen

Geef een reactie

