Eenzaamheid van Priemgetallen

… wordt gezien als een groot boek. Indrukwekkend, mooi verhaal, goed geschreven. Het is een apart verhaal, daar ben ik het mee eens. Maar ik heb nog nooit zo tegenstrijdige gevoelens gehad.

Het is al een tijdje geleden dat ik het boek heb gelezen. Nog steeds te laat, want ondertussen had iedereen het boek al gelezen en lag hij al een jaar te verstoffen in de winkel. Er was zelfs al een film over het boek gemaakt. Die hoef ik niet te zien. Films die gebaseerd zijn op een boek, dat heb ik ook nooit begrepen.

Twee aparte verhalen over een jongen en een meisje die anders zijn dan andere. Ze worden niet opgenomen door de massa en hé ze ontmoeten elkaar en ze zijn blij. Het is wel weer een idee dat vaak wordt uitgewerkt. Beetje standaard. Maar ik vind dit soort situaties interessant. Ze zijn beide lichtelijk gek in hun hoofd. Een autist die hoogbegaafd is en een meisje met een zwak been, dat weinig eet en obsessief gedrag vertoont.

Ze worden vrienden, voor zover dat kan met een sociopaat. Het boek gaat over hun vriendschap, maar ook over het leven van de individu.

Maar die schrijver, wát een man, Paolo Giordano. Hij schrijft echt weerzinwekkend… vervelend.

“Ik zei hij moet niet meer naar zijn kamer. Hij zei ik wil dat wel.”

Zoiets komt er op elke bladzijde wel voor. Het is verschrikkelijk. Sommigen kunnen hier heerlijk mee omgaan, ze lezen precies wat ze zelf zouden zeggen. Maar ik kwam er niet doorheen. Het werd een ergenisblok.

Ook het feit dat Alice, het meisje met een zwak been, ineens wél bevriend wil worden met de populaire –meiden-, stond mij tegen. Het is ook altijd hetzelfde.

Lees het boek en oordeel zelf. Ik denk dat de meesten het een goed boek vinden. Daarom is het ook een bestseller, uiteraard.

4 gedachtes over “Eenzaamheid van Priemgetallen

  1. Ik heb het heel lang geleden gelezen, toen het net uit was en ook nog niet zo bekend, dat kwam pas een tijdje later. Destijds vond ik het een vreselijk deprimerend boek. Begrijp me niet verkeerd, daar is op zichzelf niets mis mee, maar ik vond het gewoon niets bijzonders hebben, een beetje wat jij ook schrijft. Maar inderdaad: iedereen is er heel lovend over. Ik had mezelf voorgenomen om het nog een keer te lezen, zodat ik kan zien wat ik mis :) Nog niet aan toegekomen.

Geef een reactie

