Elke boekenwinkel in Denemarken,

werd bezocht door mij. Gewoon, omdat ik nu eenmaal een voorliefde heb voor boeken.

In Nederland is het al erg. Ik moet en zal elke boekenwinkel in. Half uur rondkijken en elke keer een boek kopen. Ik kan mij inhouden, zo erg is het niet. Ik geniet van enkel het kijken en te bedenken wat mijn volgende aankoop wordt. Flapteksten lezen en fantaseren over het verhaal.

Maar neem de boekenwinkels in Denemarken. Ik liep naar binnen en dacht elke keer weer: Wat doe ik hier. Niet dat er iets mis is met de Deense boekenwinkels. Ik heb er twee bezocht en ja, er lagen boeken.

Begrijp mij niet verkeerd. Het is leuk om te proeven van de Deense literatuur. En zeker als je het KAN lezen en KAN vergelijken met de Nederlandse literatuur. Maar het is gewoon niet te begrijpen.

Duitse- en Engelse boeken waren er ook, maar dan nog. Alsof mijn Duits beter is dan mijn Deens. Je mist de essentie, de woordcombinaties et cetera, als je een taal niet voor de 100% begrijpt. De meeste Nederlanders missen het zelfs bij Nederlandse romans.

Dus. Wát hebben we geleerd?
> In Denemarken zijn weinig boekenwinkels.

4 gedachtes over “Elke boekenwinkel in Denemarken,

  1. Over de taal heb je zeker een punt, doch, mijn lievelingsboekenwinkel (ter wereld) is in Denemarken. Je kiest boven een boek dat je misschien wilt kopen, neemt het mee naar de kelder waar een koffiebar is, bestelt koffie en leest je boek nog vóór je het hebt gekocht. Geweldige plek! (en ze maken zo’n blaadje in het schuimlaagje van je koffie én de huisgemaakte chocoladekoeken zijn geweldig) (nog meer overtuiging nodig?)

Geef een reactie

