Sommige boeken zijn te mooi om te lezen,

Dan lees je de achterkant, een recensie of een kort stukje over het boek. Je vormt een eigen beeld over dit verhaal. Wat een goed plot, wat een geweldige personages. Dat denk je dan.

Je maakt je eigen verhaal, gebaseerd op hetgeen dat je gelezen hebt. Het is perfect, het is overweldigend.

En dan… dan lees je de roman zelf. Je walgt ervan. Het is slecht. Heel anders dan jouw geweldige, geniale, machtige zelfbedachte bedenksel.

Je legt het boek weer weg, kunt jouw eigen fantasie nauwelijks meer voor de geest halen. De roman heeft het overspoelt met bacteriën. De vieze bacteriën van de schrijver van de roman.

Jammer.

8 gedachtes over “Sommige boeken zijn te mooi om te lezen,

  1. Herkenbaar, ja. Heb ik helaas vaak met films. Vaak wil je iets zien, maar dan is dat er gewoon nog niet, of het is misschien al eens matig gedaan. Om Spielberg te citeren, “ik maak films die ik zelf graag zou willen zien”.

    Dat wordt dus toch zelf schrijven, Zora. Veel plezier!

  2. Ja, verschrikkelijk is dat. Ik leen wel altijd mijn boeken bij de bieb, dus als het me niet bevalt is er eigenlijk niets aan de hand. Hoewel de teleurstelling wel jammer is.

  3. Hier heb ik ook wel eens last van, dan halen ze bijvoorbeeld net alleen de leuke stukjes naar voren uit het boek, maar dat zijn dan ook álle leuke stukjes. Dat doen ze ook wel eens bij trailers van films, ze laten drie leuke scènes zien, maar dat zijn dan ook echt de enige drie scènes die leuk zijn, de rest is prut. Terwijl over het algemeen een film toch wel meer goede of mooie scenes hoort te hebben, net als een boek!

  4. Meestal vorm ik me geen heel compleet beeld na het lezen van een achterflap, maar ik heb het wel een keer gehad bij het boek De Magiërs. Het beloofde een soort volwassen Harry Potter te zijn. Nou, volwassen was het, maar niet op de manier zoals ik had verwacht :P

Geef een reactie

