Denemarken, het Polen van Scandinavië en België van de Benelux

Ik ben slecht in dingen die ‘anders’ zijn. En dan niet andere karaktereigenschappen of aparte dingen. Nee, dingen die ik niet gewend ben. Zoals een ander land, andere cultuur. Ik vind alles interessant op een afstand, maar als ik er dan middenin sta…

Neem vakantie Denemarken. Ik had natuurlijk weer een geweldig beeld in mijn hoofd. Gele, blauwe huisje aan het water, heuvelachtige straatjes, aparte stenen als paden, om mij heen de Deense taal. Wat gaat hier fout? Deens klinkt helemaal niet ‘leuk’ Zweeds –zoals in Wallander-, maar het klinkt Duits. Wel met een Zweeds accent en als je het leest ziet het er wel leuk uit, maar het klinkt gewoon Duits. Of Pools.

De gele, blauwe huisjes zijn er wel, maar in ondermaat. De meeste huizen hier zijn namelijk van grove bakstenen. Zoals in België. Als je bij Brabant de grens overgaat, zie je meteen een groot verschil met Nederland. Namelijk de grove huizen. Tenminste, ik zie dat. Of neem Duitsland, kabels boven de grond, ietwat andere structuur huizen en ik wil weer terug naar het mooie Nederland.

Dat het Pools oogt is één, maar de prijzen zijn daarentegen uitermate HOOG. En dan is Denemarken zo’n rijk Scandinavisch land dat vertikt om naar de Euro over te stappen. “1 euro is 7 kr. Dus 89 kroon gedeelt door 7…”

De grote schrik kwam bij Sønderborg, een dorpje in Zuid/Oost Denemarken. We zochten een leuk restaurantje om te eten. We reden het dorpje binnen en het was alsof ik weer in Praag was. In de buitenwijken van Praag. Oude, verlaten en vervallen huizen. Afgelebberde verf. Mannen met grove koppen en trainingsbroeken aan. Ze leken op wat Poolse mensen in Amersfoort. Dit kón niet waar zijn. Dit is niet Denemarken zoals ik het mij had voorgesteld.

GELUKKIG bleek dit, zoals ieder dorp heeft, de ghetto te zijn en was het centrum wel zoals ik hoopte. Gekleurde huisjes, leuke pleinen met fonteinen.

Het liefst heb ik gewoon mijn eigen pizzaria, eigen lunchroom en dergelijke. Afschuwelijk natuurlijk, want het is ontzettend bekrompen. Ik heb wel vier keer gezegd bij een restaurant: “We zijn gewoon verwend met Nederland.” Om toch maar de poging te wagen en een restaurant binnen te gaan.

Maar als rasoptimist zeg ik: Over twee dagen eet ik gewoon bøf med løg og champignong, drink ik fem liter øl. Ik spreek vloeiend Deens met een Zweeds accent en ik kleed mij met een foute spijkerbroek en mannenshirts.  JA, JEG GØR!

Ik peinsde er overigens niet over om Duits te praten dus zei ik alles in het Engels. Duitsers genoeg hier.

7 gedachtes over “Denemarken, het Polen van Scandinavië en België van de Benelux

  1. Jij kan alles omlaag halen, want je hebt het best leuk. Maar die leuke punten noem je niet. Maar een positief artikel leest ook niet leuk uiteraard.

    Overigens: genietend stuk.

Geef een reactie

