De minuut

Tijd verschilt. Niet zozeer hoeveel seconden er in een minuut gaan, maar de ‘gevoelstemperatuur’. Als je er goed over nadenkt komt enkel een zweverig gevoel naar boven. “Elke minuut is weer anders.” Onzin. Een minuut is een minuut.

Een minuut. Dat is kort, denkt men. Maar soms is het lang. Een glas melk opwarmen en een minuut in de magnetron doen. Je ziet de teller aflopen en jij telt veel sneller dan de magnetron. Hier gaat iets mis. Na 40 seconde haal je de melk eruit. Dan maar lauw.

Een minuut wachten voordat je eindelijk de uitslag van het rijexamen krijgt, duurt ook ontzettend lang. Wat maakt die minuut lang?

Wachten. Dát maakt de minuut lang. Tegenwoordig kunnen wij niet wachten. We moeten iets te doen hebben.

Ik las laatst een (zweverig/naïef) artikel waarin stond dat men altijd muziek luistert of met zijn smartphone aan het klooien is. Ik ben het daar letterlijk wel mee eens, maar de figuurlijke kant vind ik nonsens. Als ik muziek luister, doe ik ook niets. Naar mijn gevoel. Ook, zo het artikel, deed niemand meer ‘niets’. Rustig naar buiten kijken en je fantasie de vrije loop laten –Dat kan ook met muziek. Daardoor kan het juist versterkt worden-. Zo praat niemand ook met elkaar, zoals het artikel beweerde. ‘Nee, iedereen zit maar met hun mobieltjes.’ Wát is daar optegen? Zou je ineens niet met je mobiel moeten spelen, omdat het zou kunnen dat er IEMAND een gesprek met je aan wilt knopen? Houd toch op.

Terug naar de minuut. Je hebt je doel voor ogen. Over een minuut is de melk klaar, krijg je de uitslag. Daarom duurt het zo lang. Je verlangt naar het einde van de -nog gemoeten verstreken- tijd. De paar uur op een terrasje kunnen zo voorbij zijn. Ook de vier dagen Boedapest (of ieder andere vakantiebestemming) zijn snel voorbij, zelfs als je vroeg opstaat. Helaas, dat wel. De leuke dingen gaan altijd snel. Maar daar streef je ook niet naar het einde.

Bah. Een minuut is een minuut en een uur een uur. Wat een onzin.

9 gedachtes over “De minuut

  1. Tijd is bedriegelijk inderdaad. En niks doen met muziek is prettiger dan niks doen zonder muziek, dan duurt de tijd toch weer langer, lijkt het. Ik ben het denk ik wel deels met dat artikel eens. Ik zie in de trein of bus vaak jongeren die dan samen ergens heen gaan, maar het enige wat ze doen is op hun mobieltjes lopen kloten of allemaal naar hun eigen muziek luisteren. Ze kijken elkaar geeneens meer aan. Dat snap ik dan weer niet, waarom zou je dan nog met elkaar ergens heen gaan als je toch voor jezelf bezig bent.

  2. Ah, De Ruig. Volgens mij hebben wij hetzelfde schuwelijke artikel gelezen. Alsof je met die mensen in de trein wil praten. Hebben toch weinig boeiends te vertellen.

    • Nou, Boudewijn, daar vergis jij je in. Omaatjes die vertellen over hun kleinkinderen, zakenlui die weer een grote deal hebben gesloten, kinderen die je een lolly aanbieden.
      Hoog intellectueelgehalte.

Geef een reactie

