Cultuur en religie niet belangrijk?

Ik wil dit ontkrachten door middel van een hele mooie quote:

“Als ik voor enige tijd naar een ander land reis, bestudeer ik eerst de religies van dat land dan heb ik kennis van zo’n 80% van de cultuur van dat land.”

6 gedachtes over “Cultuur en religie niet belangrijk?

  1. Met deze quote geef je denk ik iets heel anders aan. Iets dat eveneens waar is, maar meer een observerend feit is:

    Cultuur en religie hebben elkaar nodig om te ontwikkelen. Een religie floreert in cultuur; een cultuur floreert binnen de (institutionele) structuur van religie.

    • Het is meer een reactie op mijn eigen gedachten qua het leren van taal. Ik bedacht mij dat bij het leren van een vreemde taal cultuur niet van belang is -wat ik velen hoor zeggen-. Daar ben ik het niet mee eens.

      En het klopt dat dit ‘het leren van een vreemde taal’ niet in het blog staan. Dat zit in mijn hoofd.

      • Het is in die zin belangrijk dat je weet hoe bepaalde culturen met taal omgaan. Voor structuur, grammatica en woordkennis is de cultuur geen evident gegeven. Religie is dat eveneens niet.

        De wisselwerking tussen religie en cultuur merkt je wel terecht op. Sterker nog, het is een zichzelf-versterkende paradox: religie brengt een cultuur voort binnen de religie zelf (denk aan rooms-katholieken, Nederlands hervormden of orthodox gereformeerden; allen een eigen subcultuur) en een religie helpt ook om op maatschappelijk vlak bij te dragen aan een gemeenschappelijke/dominante cultuur.

        Anderzijds bieden culturen een voedingsbodem voor religie om te floreren en te institutionaliseren (vooral zichtbaar bij het rooms-katholicisme). Goed, tot zover deze tegeltjeswijsheid. Ik kon het helaas niet echt in Jip-en-Janneke-logica verwoorden.

        Es tut mir leid.

Geef een reactie

