Geloven in het goede van de mens

Er zijn in deze harde wereld nog mensen die geloven in het goede van de mens. Niets mis mee, maar ik vind het zielig. Keer op keer krijgen deze mensen een kennismaking met de harde werkelijkheid.

Soms zijn het kleine dingen. Alles willen delen bijvoorbeeld. Om doodziek van te worden. Hartstikke lief hoor, maar houd er gewoon mee op. Ze vertrouwen alles en iedereen. Zelfs de overheid. Zij hebben toch ook het beste met ons voor en willen alles eerlijk en alles doen. “Oh willen ze een paar miljoen bezuinigen? Ach, daar is vast goed over nagedacht.”

En natuurlijk het feit dat de andere mensen het goed bedoelen. “Waarom zou hij mijn iPhone uit mijn tas stelen die hier open en bloot ligt? Niemand toch, waarom zouden ze mij pijn willen doen?” “Hij zei dat mijn haar er niet uit zag, aardig van hem dat hij dat dan eerlijk kan zeggen.” “Wat zeg je? Bedondert hij mij? Nee, dat mag toch helemaal niet?”

Of een meisje dat altijd papier bij zich heeft en áltijd een blaadje voor je heeft. Of een pen. Of een boek te leen. Jáha, het is lief bedoeld. Wat moeten we zonder haar? Iedereen loopt over haar heen. Kom voor jezelf op, anders wordt het nooit wat met je.

Eigenlijk is het wel jammer, ik kreeg laatst de vraag of ik even een oogje in het zeil wilde houden terwijl een meisje van mijn leeftijd even naar de wc moest in de trein. Natuurlijk wilde ik dat, weinig moeite. Het is een grote gok je spullen daar te laten liggen, je moet goed nadenken voordat je iemand vertrouwt.

Die man van vijftig met de lange jas en de blik die jou niet loslaat, die twee meisjes van de PABO of toch die Marokkaanse jongen van zestien? Nouja, ik houd het wel even op en ga thuis wel even naar de wc.
– Eerlijk blijven voor jezelf. Niets met racisme of discriminatie. Gewoon puur instinct. –

6 gedachtes over “Geloven in het goede van de mens

  1. Mwah, je hebt opzich wel gelijk. Ik denk wel dat er een grijs gebied zit hierbij, waarin je wel assertief bent maar ook realistisch over de goedheid van de mens. Ik zou voor geen houd verbitterd willen worden, want daar word ik zelf ook niet gelukkig van.

  2. Ik hou van mensen die overal het goede in zien :0 ook al ben ik zelf niet zo’n rasoptimist, dat zijn wel de mensen die het leven net iets mooier maken vaak, en anders wel makkelijker

  3. Nou ja, ik denk dat ieder mens diep van binnen slecht is, maar ik heb niet zo’n hekel aan dat soort mensen zoals jij. En mensen die altijd iets te leen hebben, zijn best handig!

Geef een reactie

