‘Is goed’ en al die ellende eromheen

Als een gesprek zo eindigt:

“Hé ik zie je donderdag.”
“Is goóed, doei.”

Ben je mij al kwijt.

Wat nou ‘is goed’. Het was geen voorstel, idee of een vraag. Gewoon een afscheid. “Dag, tot morgen.”

Ik hoor het tot mijn spijt steeds vaker. Waarschijnlijk omdat ik er nu zo op let. Maar het is toch ietwat meer dan er doorgaans een goed gesprek wordt gevoerd.

Waar slaat het überhaupt op als antwoord? Wat kan mij dat nou schelen. Al vond je het niet goed.

“Hé als wij elkaar nou donderdag treffen.”
“Oh ja, is goed”

Kijk, dán komt het pas goed tot zijn recht en zie je hoe belangrijk het is dat wij keurig onze taal spreken. Dat om misverstanden te voorkomen.

6 gedachtes over “‘Is goed’ en al die ellende eromheen

  1. Volgens mij zeg ik dit ook.. Moet ik even op letten!!

    Anders ga jij me ook uitlachen, moet ik niet hebben natuurlijk

  2. Hihi, dit is toch wel een beetje mierenneukerig? :P Er zijn zoveel dingen in spreektaal die nergens op slaan, ik merk deze zelf ook wel eens op. Maar toch doe ik het zelf ook, het is gewoon een beetje automatisme…

    • Ik houd van juist die kleine dingen die opvallen. Dat ben ik en dat is mijn blog.

      Het is juist het leuke om het op te merken, al dat raar en apart taalgebruik.

      • Grappig! Ik ben juf op de basisschool en sinds mijn opleiding vallen taal- en spreekfouten mij veel meer op dan ooit. Heb je ‘Taal is zeg maar echt mijn ding’ gelezen? Een boekje vol met dit soort ergernissen, erg leuk en herkenbaar.

      • Ja! Dat boek heb ik gelezen. Erg leuk, alleen beetje commercieel geworden. Maar dat neemt niet weg dat het een snoepje van een boek is.

Geef een reactie

