Bezuinigen op de publieke omroep is een ramp

Wat vind jij ervan dat de overheid wil bezuinigen op de publieke omroep? Denk er eens over na. Er komt in plaats van drie publieke zenders, één publieke zender en meer commerciële zenders. Weinig kunst en cultuur en meer showbizz.

Ik vroeg het rond in Zwolle Centrum en de meningen zijn verdeeld. Het valt mij op dat er best veel mensen geen mening hebben of de aard van de stelling niet helemaal bevatten. Twee studentes (19) geven dan ook, na een hele lange stilte, als antwoord: “Eh, niet goed?” Na enig uitleg van mijn kant over dit onderwerp vertellen de studentes dat de publieke omroep meer vertrouwen uitstraalt dan de commerciële en dat dat verloren gaat als de overheid geen subsidie meer geeft. Ze kijken zelf vooral naar de documentaires die de publieke omroep maakt.

Daarvoor liep ik een jongen tegen het lijf. Hij was straatverkoper, maar in plaats van mij dingen aan te laten smeren, vroeg ik hem naar zijn mening. De jongeman (23, zei hij twijfelend) kwam vrij liberaal op mij over en vond het meteen een goed idee. “Terecht, al die belastingcenten.” Nee, met de publieke omroep heeft hij weinig. Alleen de NOS en voetbal moesten blijven. Na even doorvragen bleek hij echter weinig tv te kijken en ook met commerciële tv had hij weinig.

Ik sprak een echtpaar aan van middelbare leeftijd. De vrouw had een duidelijke mening klaar, ze had er blijkbaar over nagedacht nog voordat ik met de stelling kwam. Ze vindt het een goede zaak. Ze is van mening dat als programma’s zelf moeten zorgen voor de financiën, er meer wordt gekeken naar de kwaliteit en minder naar de kwantiteit. De programmamakers zullen zonder subsidies betere besluiten nemen en er goed over nadenken.

De meningen zijn dus verdeeld. Het is wel een feit dat er met het nieuwe kabinet een grote kans op bezuiniging is. Wat dat precies inhoudt, weet nog niemand. We zullen het zien.

Geef een reactie

