Commerciële cavia’s

HARDERWIJK – “Ik ben vanmorgen al om acht uur opgestaan om Beertje mooi te maken”, vertelt de achtjarige Kim. Ze kijkt trots naar haar cavia. De vacht van Beertje glimt. “Ik heb hem de hele ochtend geborsteld en in zijn vacht kleine vlechtjes gemaakt.” Achter Kim staat een trotse moeder. “Beertje is alles voor haar”, zegt moeders wanneer ze Kim een schouderklopje geeft.

Afgelopen zaterdag werd in Harderwijk een caviashow gehouden. Caviahouders kunnen hun cavia laten keuren op verzorging of het rastype. Op de grond liggen restjes stro en het ruikt naar dieren. De show is verdeeld over verschillende ruimtes. Er deden deze keer vierhonderd cavia’s mee. Van deze vierhonderd zijn er vijftig cavia’s van een speciaal ras.

Kim zit met haar cavia Beertje te wachten totdat ze aan de beurt is. “Ik heb Beertje nu twee jaar.” Voor de laatste keer kijkt ze de vacht van Beertje na en daarna zet ze hem op een campingtafeltje. De jury let vooral op de vacht en de ogen. “De vacht moet glimmen. Zo kan je zien of de cavia goed verzorgd wordt”, aldus jurylid Bertus van Dijk. Van Dijk kijkt ook naar het soort ras. Speciale rassen worden hoger gekeurd dan doorsnee rassen.

Naast de caviakeuringen zijn er ook voorwerpen te koop. Van voedsel tot meubelstukken en caviaspaarpotten tot cavia’s zelf. Voedsel wordt verkocht door schreeuwende oudere mannen. Zij beweren allemaal het beste voedsel te hebben. Er worden caviaboeken verkocht, maar ook gewone romans. Een jong echtpaar verkoopt zelfgemaakte hokjes. “De hokjes zijn zacht en staan mooi in de kooi. Je cavia zal hem geweldig vinden”, prijzen ze de hokjes aan.

De moeder van Kim vindt het niet goed als haar dochter iets wil kopen. “Het is hier veel duurder dan op internet of in een winkel”, vertelt ze boos. “We worden hier uitgebuit.” Naast caviaspullen worden er ook poppenkleertjes en ander kinderspeelgoed verkocht. “Iedereen probeert hier een graantje mee te pikken”, aldus Rien. Zij fokt al jaren cavia’s en is op bijna elke show te vinden. “Vroeger kwamen alleen caviafans hierheen, maar nu dus ook de commerciële man.” De organisatie probeert de show steeds uit te breiden. Rien begrijpt dit, maar vindt het niet leuk. “Het begon met vijftig cavia’s en een hechte club. Nu zijn er al vierhonderd cavia’s en ken ik nog niet eens een kwart van de bezoekers.”

Tijdens de show worden ook cavia’s verkocht. De normale rassen zijn gemiddeld twintig euro, de speciale rassen lopen uit tot tweehonderd. “Speciale rassen zijn zeldzaam en dus duurder”, vertelt een verkoper. Hij zegt cavia’s voor zijn plezier te fokken. Rien gelooft er niet in. “Ik fok ook, maar ik ga niet meteen met de hoogste bieding akkoord. Als je echt een fokker met je hart bent, sta je hier niet.” De verkopers weten goed wat voor type bezoekers de show trekt. Niet alleen de kinderen met hun oogappeltjes, maar ook zakenmannen. Diegene die de nieuwste rassen zoekt en daar een hoge prijs voor wil betalen. “Wanneer komt de tijd terug dat geld geen rol meer speelt”, mijmert Rien.

Naast de commerciële wereld is er ook de wereld van kinderen. Een rij jonge meisjes met een cavia opschoot zit te wachten op de uitslag van de keuring. De winnaar is de zwart met wit gevlekte cavia van Tessa. Kim vindt het niet erg. “Beertje is mijn kampioen!”

Advertenties

Een gedachte over “Commerciële cavia’s

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s