Omgaan met nieuwtjes

Hoe moet je omgaan met andere mensen? Dan vooral in de nieuwtjes, zoals dingen die je mee hebben gemaakt, goed of vervelend. Sommige dingen interesseren je niet, maar moet je je er toch toe aan zetten om een aardig antwoord te hebben, schijn houdt alles langer vol.

Goed nieuws voel je meestal al aankomen, wat soms echt irritant is. Dan wil die andere zich niet opdringen en probeert het je te laten vragen. Dan krijg je dit:
      ‘Hey, wat heb je voor je toets?’ zegt dan iemand die je nauwelijks spreekt.
      ‘Een 6.4.’ antwoord je, waar je erg blij mee bent.
      ‘Wat goed.’ zegt die andere dan, terwijl hij naar je kijkt met een blik van
      -nu ik nu ik nu ik!-
      Eigenlijk wil je helemaal niet het cijfer van dat oninteressante persoon
      weten, maar je blijft vriendelijk.
      ‘En jij?’ vraag je dan terwijl jouw aandacht al gehalveerd is.
      ‘Een 8!’
Wat nog erger is als ze het meteen zeggen, ik bedoel meteen nadat jij je cijfer hebt gegeven. Ze geven geen eens commentaar op jouw cijfer om je een hart onder je riem te steken. Dan krijg je dit:
      ‘Wat heb je voor je toets?‘ zegt dan iemand die je nauwelijks spreekt.
      ‘Een 6.4.‘ antwoord je, waar je erg blij mee bent.
      ‘Ik een 8’ zegt de betweter.
      ‘o.’ en je loopt weg.
Het beste is dan om gewoon óf niet te reageren op de ‘wat heb je voor je toets’ of nadat je je cijfer hebt gegeven knikken en weglopen. Hij wilde toch weten wat je had? Jij niet van hem.

Slecht nieuws kan je op verschillende manieren afwimpelen. Wat mij laatst overkwam was het ik-vergelijk-het-probleem-met-mijzelf-zodat-het-minder-erg-lijkt. Neem als voorbeeld een tentamen dat niet goed ging, dit zeg je tegen iemand anders en die antwoord: ‘Wat vervelend, bij mij gingen er ook een paar niet goed.’ Is daarom jouw probleem opgelost? Je zegt toch ook niet ‘Mijn opa én oma zijn ook overleden.’ als jouw oma net overleden is? Maakt dat het verdriet minder? Nee. Dus antwoord het nooit. Jouw problemen zijn anders en staan niet in verbinding met die van een ander.

Geef een reactie

