Eurovision I, diep dal

Bij toeval kwam ik terecht op NL 1 bij Eurovision. Normaal kijk ik wel de finale, maar omdat ik moet leren voor examens gunde ik het mijzelf niet om de geweldige voorrondes te bekijken. Aangezien ik toch de tijd heb, kan ik mij eens vermaken met de geweldige acts.

1. MOLDOVA Begint met een elektrische viool. Denkt te scoren met een viool, aan gezien ze daar vorig jaar mee gewonnen hebben. Wat onzin. De zang is vals, make-up van de zangeres is te blauw en de zanger doet mij denken aan iemand die alles declareert. De melodie is ook niet pakkend genoeg.
2. RUSLAND ‘Een act die waarschijnlijk niet begrepen gaat worden.’ Geweldig. Opletten op het geografisch hoogstandje als hij een foto tevoren haalt. Ben benieuwd. Mooie basgitaar, mooi begin, vreselijke stem. Hij zingt Russisch, dus niets van te begrijpen. Daar is de foto. Het is een tekening, maar wel een mooie tekening. Wat gaat ermee gebeuren? Hij gooit hem op de grond. Wel mooi lied.
3. ESTLAND Estland had vorig jaar een geweldig liedje, en de vlag is zo mooi. De zanger nu daarentegen, mijn god. Wat een creap. Met een koortje op de achtergrond. Debiel op de piano. De zanger doet wat raars met zijn benen en de hoge noten zijn iets te hoog. Dat dansje is het ook niet. Verder in het nummer is zijn stem toch best lekker en doet mij aan Arctic Monkeys denken. Het liedje zelf is wel grappig, maar geen topper.

En toen kwam er tussen door de presentatoren: ‘Vorig jaar was dit land op een lagere plek geëindigd dan de Toppers, wat al een prestatie op zich is.’ Daar ben ik het mee eens.

4. SLOVAKIA Doet mij aan Elf Fantasy Fair denken, soort bosnimfen. Mooie zangeres met dansen achter zich. Weer een vreemde taal, deuntje is niet zo speciaal. Nog een zangeres, ziet eruit als Bianca Krijgsman als Wilhelmina van Pruisen in ‘De Troon.’ Er komt geen climax in de act. Geen winnaar.
5. FINLAND Wordt omschreven als een Sieneke act, dus lage verwachtingen. Twee vrouwen met een enge glimlach kijken in de camera. Wat is dit afschuwelijk. Stom liedje en te vrolijke mensen. Helemaal in het wit met wéér een viool. Het is net als Lordi die won en het jaar erna ook allerlei rare act optraden. Sieneke heeft gezegd dat ze dit als één van de beste acts vind. Arme meid, wat moet het met haar worden.
6. LATVIA Eind noot is afschuwelijk, beetje Kelly Clarkson idee. Blijkt ook nog dat ze in Dancing With The Stars zit. Achtergrond koortje met een stoere pet.
7. SERBIA Iemand in deze act zat in Borat, dat is dan wel weer lachen. De Balkan, ben benieuwd. Mister Gaga? Wtf? Haha Presentator zegt dat ze de haarkleurspoeling hebben ontdekt. Ja, dat is te zien. Mijn god. Is dat nou een man of vrouw? Dit kan toch niet serieus genomen worden, nee het is Eurovison. Wat een grap. ‘Balkan Balkan Balkan.’ Hij kijkt dan wel ‘lekker’ naar die vrouwen, maar eigenlijk kijk hij naar die jonge knul op rij 1.
8. BOSNIË Andere koek dan normaal: Balkan rock. Spannend, ik ben benieuwd. Geen hoge postie volgens presentatoren. Ik vond Turkije met hun Turkije rock vorig jaar ook geweldig. Wauw dit klinkt al lekker. -Straks even downloaden-. Hm misschien toch niet, koortje erachter is té perfect. Mag allemaal wel wat losjes. O Gelukkig speelt hij even gitaar. Nee dit is hem ook niet, jammer. Ze staan wel in een mooie V op het einde.
9. POLEN He hij lijkt een beetje op de zanger van de Staat, alleen dan met dikkere kop. Wat een pakjes hebben die vrouwen aan, afschuwelijk. Blote voeten en dikke push-up bra’s. Weer met violen! Het is besmettelijk. Stem is te laag en nu lijkt hij ineens niet meer op Torre. Poolse kreten erdoor heen. Jammer dat de vrouw op het laatst nogal vals zingt.

Greenroom. Allemaal van Idols gepikt. De presentatoren zijn altijd weer erger dan het jaar ervoor. Normaal is er een blonde stoot met laag uitgesneden decolleté, nu is het een getinte vrouw met kort haar. Oké, weer eens wat anders. De jongens is een uit de kluiten gewassen nazi(bloem.)lid.

10. BELGIUM Onze buurlanden. Akoestische act, altijd leuk. Ik heb nog nooit van hem gehoord, en als hij begint met zingen begrijp ik het. Geen power, geen uitstraling. Toch is dit beter, vind ik, dan normale acts op Eurovision. Zoals dat Finland volks act, dat is afschuwelijk. Dit is nog best leuk in verhouding. Hopelijk komt hij in de finale. Schattig
11. MALTA Zangers is kapster, net als Sieneke -het zal toch niet!-. Sieneke is toch 18 jaar? En dan al kapster, kapster opzich haha. Na goed, het liedje. Doorsnee. Vrouw die zingt, windtunnel en een sluier/cape geval. De hele act doet mij denken aan IJsland van vorig jaar.
12. ALBANIA WAT EEN ENGE VLAG! Ja hoor, weer een viool. Na een paar rustige nummers, een ‘pakkend’ liedje. En een gospel koortje. En een violist die een heél klein beetje lijkt op de gitarist van Metallica. Als je snel kijkt dan. Ze doet in ieder geval haar best om met de mode mee te gaan, ze heeft schouder’vulling.’ Hé de presentatoren maken een opmerkingen over de violen. Nice.

Valt mij op dat alle landen echt uitermate saai eruit zien. Aangezien er in gele ledjes alles landen worden getoond. Nederland ziet er toch maar weer eens uitstralend uit.

13. GREECE Begint al lekker volks. Weer een hele zware stem, weer geen knappe 20 jarige. Nee zeg! Hahaha, deze man is eind 40! Schande. Hij beweegt als een 60 jarige. Op naar de finale! Net als vorig jaar zijn de grieken weer helemaal in het wit. Met kisten eronder, echt wel goede combinatie. Het is trouwens het geval dat enkel de zang live is. De rest komt van de CD. Zo is het vioolspel van Alex vorig jaar ook niet live. Dus schijn bedriegt.
14. PORTUGAL Een jong meisje over de liefde. Doet het altijd goed. Zonder het liedje gehoord te hebben, komen ze in de finale. Begin melodie is al bekend, kan alleen niet komen op het liedje waar het van afgeleidt is. Wat een jurk, wat een saai lied. Wel mooie stem.
15. MACEDONIA ‘Weer Balkan Rock.’ Geniaal. Weer een oude man, hè jammer. Ik snap niet wat die presentatoren verstaan onder Balkan rock, want ik merk het niet. He soort pedofilie hier gaande, oude man met drie vrouwen om hem in een nauwelijks bedekte outf… HO EEN RAPPER? Moet toch niet gekker worden. Volgende… NU.
16. BELARUS Disney-klanken. Hoe kom je erop. Een zanger met geen lekkere stem, en de combinatie van hem en zijn kapsel snap ik niet. Gelukkig hebben de vrouwen erachter een mooie glitter jurk aan, dat compenseert alles. Het klopt wat de presentatoren zeiden, de zoetsappigheid druipt er namelijk vanaf. Opvallend is dat de drie zangeres allen een andere haarkleur hebben, prachtig en geverfd.
17. ICELAND ‘Ze noemt zichzelf Miss Hair, maar kan zichzelf ook wat anders noemen.’ Ik vind die presentatoren elke keer leuker worden. Dance liedje, mooie zangeres, mooie jurk. Jammer dat het liedje niet echt pakkend is. Toen was het over en zie je alles nog eens.

Hele terug blik duurt ook al zes minuten. Ik ben voor Rusland. Ik denk toch dat Moldavië ook door gaat. Enkel Bosnië, Moldavië, Rusland!, Greece, Portugal, Belarus, Serbia, Belgium!, Albanië en Iceland gaan door. Stóm.

Geef een reactie

