Examen? Examen!

Voor mij is de tijd ook gekomen: Examens.

Na zes jaar havo moet en zal ik ook eens een diploma in mijn zak steken en eerlijk is eerlijk: Het wordt eens tijd. Gelukkig sta ik zeer gunstig ervoor: één zes, twee achten, twee ‘G’ en de rest zevens. Keurig toch?

Ik ben zelf niet zo van de weken van te voren beginnen met leren. Je bent toch ook in de vijfde beland? Nu zul je slagen ook. In de les heb je je voor 85% voorbereid en enige wat je moet doen is alles weer herhalen en ophalen.
Zoals in een paar blogs geleden te lezen valt heb ik een examentraining in scheikunde gedaan. Liever had ik dit voor MnO of wiskunde, niet omdat ik daar slecht in ben, maar simpelweg het handigste is om dát te herhalen ipv scheikunde.

Ze maken het, vind ik persoonlijk, allemaal te zwaar. Natuurlijk telt het 50% mee, is het belangrijk en maak je het zo ongeveer maar één keer in je leven mee. Mensen zijn al gestresst en om er dan ook nog zo’n sfeer aan te hangen. Nee. Voor mij hangt het niet af van de examens of ik slaag, maar zenuwachtig was ik wel. Uiteraard. De gymzalen die vol stonden met tafeltjes en klapstoeltjes. De stoeltjes die te laag zaten en al na een half uur pijn aan je billen er van te krijgen. Op elk tafeltje lag een papiertje met je naam, natuurlijk kon ik mijn naam niet vinden.
Mevrouw Van Daal die een speech houdt over hoe spannend dit is, om weer een stress aanval te krijgen. Dat je niet weg mag het eerste uur en blablabla. Duidelijk allemaal. Kom maar op met dat examen.

Thee met vieze koekjes ipv koffie met chocoladekoekjes.
Benauwd warm klimaat ipv koele droge lucht.
Moeilijk examen ipv makkelijk examen.
8 pennen ipv 1 pen die het doet.

Nee examens, geef mij dat diploma gewoon maar, bespaart me een hoop ellende.

4 gedachtes over “Examen? Examen!

  1. liever wel examens :P kan ik al die ‘rampzallige cijfers’ uit mijn luie periode nog even opkrikken. Was Havo Nederlands te doen?

Geef een reactie

