Jurk! – Avondjurk

Hij schreef een nummer, wist niet goed hoe of ‘ie moest beginnen
Hij had nog nooit een lied gemaakt, alleen maar losse zinnen
Steeds meer zat hij zichzelf dwars, bang voor z’n eigen lied
Dus zette hij z’n gitaar opzij, en schreef het liedje niet

© Jurk! – Als je weet wat je wilt

Ik luister nu een week het album ‘Avondjurk’ van Jurk! non-stop, want enkel als ik een album de hele tijd door draai, leer ik de nummers goed kennen. Ik kan je wel zeggen, alles is meezingbaar. Het zijn heerlijke melodieën en teksten. Verslavend, pakkend en Nederlands.

Jurk! is een project van Jeroen van Koningsbrugge en Dennis van de Ven. Jeroen is, bij mij, bekend geworden door de Citroën reclame en speelt daar, jawel, Dennis van de Ven die een gevangenen zijn nieuwe auto laat zien. Huh, speelt hij Dennis van de Ven?! Ja, de regisseur van de commercieel neemt als naam van de personages, mensen die in zijn vriendenkring staat. Weten we dat ook weer. Jeroen en Dennis zijn vrienden die wat dingen proberen in hun leven, cabaret vooral. Zo hebben ze een -vergelijk het maar met Jiskefet en Van Koot en de Bie, waar ze eigenlijk niet aan kunnen tippen- programma genaamd ‘Draadstaal’. Niet helemaal mijn humor. Jeroen snabbelt er wat bij, bij Ik Hou Van Holland, waarmee hij bij mij geen punten verdient.

Albumcover

Het album heeft 12 nummers, alles Nederlandstalig. Genre verschilt per liedje. Piano en akoestische gitaar herhalen zich, wat ik persoonlijk altijd erg prettig vind in combinatie met Nederlandse zang. Ik neem aan dat Jeroen en Dennis weten dat ze geen zangstemmen hebben, maar dat hoort hier helemaal bij. Jeroen zingt een beetje nasaal, maar geen irritatie eraan.

Wat nummers met speciale aandacht:
Zou Zo Graag  Het bekendste nummer, lekkere melodie, goede tekst.
Tram 7  ~ Dit is het juweeltje van het album. Zeer kort, maar o-zo-mooi nummer.
Verloren  ~  De lyrics van deze song is het beste van het album. Over een man die zelfmoord pleegt in de zee. ’t Stond vanochtend in de krant. Een man was in de Maas beland.
Verrukkelijke Leven  ~  Leuke melodie, alleen het dialect vind ik niet zo mooi. Ik vind het echter wel origineel en goed bedacht.

2 gedachtes over “Jurk! – Avondjurk

Geef een reactie

